Wrakhout is ontstaan vanuit de Algemene Groninger Studenten Roeivereniging Gyas.

Meer informatie over Wrakhout alsmede enkele interactieve links kunt u vinden op deze site.

Een van de meeste constante factoren in de toch wel aan verandering onderhevige vereniging AGSR Gyas is de Stichting Wrakhout i.o. Deze stichting is reeds sinds 1988 bezig de kennisoverdracht te bevorderen en de contacten tussen oud en nieuw te onderhouden.

Elk jaar vindt er verversing van bloed plaats door twee mannelijke roeiers met enige reputatie in de gelederen op te nemen.

Op de jaarlijks terugkerende evenementen zoals het Grote Wrakhout Kerstdiner, de Gyas-Hunze Race en de Elfstedentocht, welke meer op routine dan op trainingsuren worden geroeid, ontmoeten deze nieuwe leden hun illustere voorgangers die vaak mooie heldenverhalen te vertellen hebben.